شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آیا تا‌ به‌ حال تجربه‌ی ناخوشایند نشتی ترشحات خونی پریودی به لباس‌های خود را داشته‌اید؟ این اتفاق ناخوشایند بی‌شک برای همه‌ی خانم‌هایی که از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند، افتاده‌است. اما چاره‌ی آن چیست؟ شاید استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی به ذهن‌تان بیاید، اما استفاده از این دو محصول برای همه‌ی خانم‌ها راحت نیست، همچنین دخترانی که به تازگی دوران پریود را تجربه می‌کنند امکان دارد از استفاده از این دو محصول ترس داشته باشند، پس باید چه کار کرد تا هم دوران پریودی راحتی را پشت‌سر بگذاریم هم نگران نشتی ترشحات خونی نباشیم؟ در ادامه‌ی این مقاله، به معرفی شورت پریودی می‌پردازیم که دوای درد خانم‌ها و دخترخانم‌ها‌ست.

شورتکس چیست؟

شورتکس یا شورت پریودی یا شورت قاعدگی، که در زبان انگلیسی به آن “Thinkx”می‌گویند، یک مدل لباس زیر زنانه است که در دوران پریودی استفاده می‌شود و برای کاهش نشتی خون، در تولید این شورت از فیبر استفاده شده است. تفاوت شورت پریودی و شورت معمولی در چندلایه و فاق بلند بودن آن است. این مدل شورت زنانه معمولا از سه یا چهار لایه تشکیل شده است که عبارتند از:

شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 1

•  لایه‌ی اول شورتکس:

این لایه مستقیما با پوست در تماس است، پس لازم است که نرم و لطیف و ضدبو باشد و حساسیت ایجاد نکند؛ پارچه‌های نخ پنبه گزینه‌ی مناسبی برای لایه‌ی اول هستند. لایه‌ی اول باید جاذب هم باشد تا ترشحات و خون را به خوبی جذب کند و مانع از نشت آن‌ها به لباس‌های شما شود و به لایه‌ی دوم انتقالشان دهد. توجه کنید که این لایه تا قسمت باسن نیز کشیده شده تا خیالتان از بابت نشتی در زمان خوابیدن و استراحت کاملا راحت باشد. بسته به مدل و جنس شورتکس، این لایه می‌تواند جاذب آب و رطوبت باشد یا خود دو لایه مجزا برای جذب آب و جذب رطوبت داشته باشد.

•  لایه‌ی دوم شورتکس:

جنس لایه‌ی دوم معمولا از الیاف پلاستیکی و مصنوعی یا پلی‌استر است. این لایه بیشترین نقش را در نگه‌داری ترشحات و خون دارد پس باید کیفیت مناسبی داشته باشد. این لایه ضدآب و مشبک است و اجازه‌ی نفوذ ترشحات و خون را به لایه‌ی بعدی شورتکس نمی‌دهد. وقتی خونریزی شروع می‌شود، این لایه‌ی محافظ از 8 تا 12 ساعت می‌تواند از نفوذ ترشحات به لباس اداری یا فرم‌تان جلوگیری کند و آن را از آلودگی حفظ کند.

•  لایه‌ی سوم شورتکس:

این لایه همان سطح خارجی شورت است که معمولا از پارچه‌های نخی تهیه می‌شود تا تبادل هوا انجام شود و شورت بوی بدی نگیرد. شما می‌توانید شورتکس را در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون خریداری کنید. شورتکس دخترانه معمولا در طرح‌ها و رنگ‌های شاد و شورتکس زنانه در طرح‌های ساده و رنگ‌های تیره به فروش می‌رسد. شورتکس مشکی و قرمز پرفروش‌ترین‌ها هستند، اما با توجه به این‌که جنس شورتکس‌ها معمولا به گونه‌‌ای است که به آسانی در شست‌وشو تمیز می‌شوند، در خرید شورت قاعدگی، خود را محدود به رنگ‌های تیره نکنید و رنگ‌هایی مثل صورتی، لیمویی، آبی و ... را هم امتحان کنید.

انواع شورتکس

شورتکس‌ها را می‌توان براساس جنس، سایز و مدل دسته‌بندی کرد.

◘ براساس جنس

بهترین جنس شورت پریودی، نخ است که از ایجاد خارش، سوزش و حساسیت در ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند و نسبت به جنس‌های دیگر قیمت بالاتری نیز دارد؛ اما شورتکس‌هایی از جنس پلاستیک و ویسکوز هم می‌توانید در بازار پیدا کنید.

◘ براساس سایز

شورتکس را می‌توانید در 6 سایز در بازار پیدا کنید. در ادامه، جدول راهنمای خرید شورتکس زنانه را می‌بینید که با اندازه‌گیری دور کمر، دور باسن و طول فاق خود می‌توانید سایزتان را پیدا کنید.

شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

◘ براساس مدل

البته شورتکس مدل‌های متفاوتی هم دارد که همه سلیقه‌ها و نیازها را پوشش دهد. انواع مدل‌های شورتکس عبارتند از:

•  شورتکس معمولی:

این مدل شورت فاق بلند و دارای سه یا چهارلایه است و مناسب استفاده‌ی روزانه است.

•  شورتکس جیب‌دار:

همان‌طور که از اسمش پیداست، این مدل شورت دارای یک جیب در قسمت جلو است که برای نگه‌داری کیسه آب گرم جهت تسکین درد دوران پریودی و سایر محصولات بهداشتی از جمله نوار یا پد بهداشتی و دستمال استفاده می‌شود.

•  شورتکس گنی:

شورتکس گنی مثل شورت‌های گنی دارای گن در قسمت کمر خود است. وجود گن در شورت پریودی و استفاده از آن در دوران قاعدگی باعث کاهش درد در قسمت شکم و لگن می‌شود. شورتکس گنی برای بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند نیز مناسب است، شورتکس گنی باعث می‌شود بعد از زایمان خون بیشتر جذب شود و رحم تحت فشار قرار بگیرد و در نتیجه شکم به حالت اولیه قبل از زایمان بازگردد.

•  شورتکس ماساژوردار:

در این نوع شورت، برجستگی‌هایی از جنس پلاستیک جلوی شورت وجود دارد که با راه رفتن باعث ماساژ و کاهش درد دوران پریودی می‌شود، البته کاربران وجود این برجستگی‌ها را بی‌تاثیر و یا با تاثیر خیلی‌کم می‌دانند.

•  شورتکس مودال:

در واقع مودال جنس پارچه‌ای است که در این مدل شورت پریودی دخترانه و زنانه به‌کار رفته ‌است. مودال پارچه‌ای تقریبا نیمه‌مصنوعی است که ویژگی‌هایی مثل مقاومت در برابر رنگ‌دهی و آب‌رفتگی، جذب رطوبت، وزن کم، قابلیت تبادل هوا و تنفس و کشسانی بالا، آن را برای دوخت شورتکس ایده‌آل کرده ‌است. برای قانع شدن از استفاده از شورتکس مودال کافی‌ست بدانید قدرت جذب این مدل شورت قاعدگی دخترانه و زنانه تقریبا تا 50 درصد بیشتر از قدرت جذب نخ‌ پنبه است. از دیگر ویژگی‌های پارچه‌ی مودال می‌توان به نرمی و لطافت، دوام بالا، مقاومت در برابر پرزدهی، عدم آبرفت و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 2

استفاده از شورتکس فقط مختص به دوران پریودی است؟

شورتکس به طور اختصاصی برای دوران پریودی طراحی شده تا فشار روانی ناشی از نگرانی نفوذ خون به لباس را کاهش و راحتی را در دوران قاعدگی برای خانم‌ها افزایش دهد، اما شورت مخصوص پریودی دخترانه و زنانه در موارد دیگر هم کاربرد دارند، مثل خونریزی بعد از زایمان. پس از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، رگ‌های خونی دیواره رحم که برای تغذیه جنین در دوران بارداری وجود داشتند، از بین می‌روند و از طریق خون‌ریزی از بدن مادر خارج می‌شوند. استفاده از شورتکس گنی در این دوران به مادران عزیز پیشنهاد می‌شود که علاوه بر آن‌که آن‌ها را از استفاده‌ی مکرر از پدهای بهداشتی بی‌نیاز می‌کند، دردهای شکمی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. ‌
کاربرد دیگر شورتکس برای خانم‌هایی است که از بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برند. ضعیف شدن عضلات لگن که در نتیجه‌ی زایمان، بالا رفتن سن، چاقی و ... در خانم‌ها بسیار شایع است، دلیل اصلی بی‌اختیاری ادرار است. این مشکل برای خانم‌ها بسیار آزاردهنده است چون با وارد شدن کمترین فشار به ناحیه شکم از طریق خنده ناگهانی، سرفه و عطسه، ادرار ریزش پیدا کرده و باعث خیس شدن لباس‌ها می‌شود. این مشکل با استفاده از شورتکس حل‌شدنی است. شورتکس از نفوذ ادرار به لباس‌های شما جلوگیری می‌کند و به دلیل جنس آن، ادرار بوی نامطبوعی ایجاد نمی‌کند و به‌دلیل جذب ادرار، احساس خیسی و ناراحتی نمی‌کنید.

چگونه از شورتکس استفاده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانیم، این شورت مخصوص عادت ماهیانه و دوران پریودی خانم‌ها است. اما برای روزهایی که خونریزی شدید است خیلی مناسب نیست و بهتر است از پد بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون هم در کنار آن استفاده کنید. شورتکس‌هایی در بازار موجود هستند که دو نوار کشی روی فاق آن‌ها قرار دارد که پد یا نوار بهداشتی شما را ثابت نگه می‌دارد. اما نگران نباشید، استفاده از شورتکس برای کسانی که در حالت عادی خونریزی کمی در دوران پریودی خود دارند و همچنین برای همه‌ی خانم‌ها در روزهای اول و آخر پریودی که خونریزی کم‌تر است، بهترین گزینه است. از یک طرف اگر زمان پریودی شما مشخص نباشد، می‌توانید با استفاده از شورت پریودی از نفوذ ناگهانی خون و لک‌شدن لباس‌تان جلوگیری کنید و از طرف دیگر، روزهای آخر پریودی خود را به راحتی پشت سر بگذارید.

هرگز از شورتکس خیس یا نم‌دار استفاده نکنید، چرا که استفاده از آن در دوران پریودی که احتمال عفونت بیشتر است، باعث ایجاد بیماری‌های باکتریایی و قارچی در ناحیه تناسلی می‌شود و به دلیل ایجاد و تشدید سردی در بدن باعث افزایش دردهای دوران پریودی در ناحیه شکم و لگن می‌شود.

ویژگی شورتکس‌ با کیفیت

دوران پریودی، دوران بسیار حساسی است. به دلیل احتمال بیشتر عفونت ناحیه تناسلی این دوران، مهم است که از شورتکسی با کیفیت بالا استفاده کنید تا دچار عفونت‌های رحمی نشوید و عادت ماهیانه آسانی را تجربه کنید. مهم‌ترین ویژگی شورت پریودی باکیفیت، چندلایه بودن آن و جذب بالای ترشحات و خون است. همچنین یک شورتکس با کیفیت باید:
•    قابلیت تبادل و جریان هوا داشته باشد.
•    ضد بو باشد.
•    کشسانی و راحتی خوبی داشته باشد و در بدن ثابت بماند و جابه‌جا نشود.
•    ضد باکتری و میکروب باشد.
•    ضد حساسیت باشد.
•    شورتکس احتیاج به شست‌وشوی روزانه دارد، پس نباید با شست‌وشو تغییر شکل دهد و از کیفیت آن کم شود.
•    از فیبر مناسب برخوردار باشد.

مزایا استفاده از شورت قاعدگی زنانه

مزایای استفاده از شورتکس بی‌شمار است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    استفاده از شورتکس در روزهای اول و آخر پریودی که حجم خونریزی کم‌تر است، بسیار مناسب است و نیازی به استفاده از نوار بهداشتی نیست.
•    با جذب ترشحات و خون جلوی نشت آن‌ها و نفوذ به لباس‌های شما را می‌گیرد و به‌راحتی می‌توانید به فعالیت‌های خود از جمله ورزش کردن، پیاده‌روی، کار کردن، دانشگاه رفتن و خوابیدن بپردازید و نگران کثیف‌شدن لباس خود نباشید.
•    از لحاظ اقتصادی به صرفه است و با خرید شورتکس زنانه و دخترانه و نگهداری درست از آن، زنان و دختران خانه می‌توانند تا 2 سال از شورتکس استفاده کرده و از هزینه‌کردن ماهانه برای نوار بهداشتی بی‌نیاز شوند. در نهایت قیمت شورت قاعدگی از پد بهداشتی کمتر است.
•    با پوشاندن شکم و کمر به‌وسیله‌ی فاق بلند، از بروز دل‌دردهای قاعدگی جلوگیری کرده و در صورت وجود درد، آن را کاهش می‌دهد.
•    با استفاده از شورتکس به‌جای پدهای یکبار مصرف، از ورود زباله‌های آلوده محصولات بهداشتی قاعدگی به محیط زیست جلوگیری می‌شود.

معایب استفاده از شورت قاعدگی

از معایب غیرقابل جبران استفاده از شورت‌های قاعدگی، وجود مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل در آن‌هاست که برای حفاظت از محصول در برابر گرما چربی لکه و رطوبت به آن اضافه می‌شود. تماس مستقیم مقدار زیاد از آن‌ها به بدن باعث بالا رفتن کلسترول، افزایش احتمال سرطان، به هم زدن نظم آنزیم های کبد، عدم وزن گیری نوزاد در دوران شیردهی، افزایش فشار خون و ... می‌شود. نگران نباشید! سازمان بهداشت جهانی برای حفظ سلامت مردم برچسب‌هایی با عنوان PFAS_free روی محصولات قرار می‌دهد که به معنی این است که از این مواد در ساخت این محصول در کمترین مقدار ممکن استفاده شده است.

شورت پریودی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 3

روش شستن شورت پریودی

حتما قبل از استفاده از شورتکس برای اولین بار آن را با آب سرد شستشو دهید. در دوران پریودی حتما شورتکس را هر چند ساعت یک‌بار بشورید. روش شستن شورتکس کثیف بدین صورت است:

1- اگر شورتکس شما بوی بدی گرفته، آن را برای 1 ساعت در محلول سرکه‌سفید و آب قرار دهید.
2- شورتکس را حتما با آب سرد و شوینده‌های سبک مثل صابون و شامپو بشورید تا خون و ترشحات از آن خارج شوند و لکه‌ها به طور کامل پاک شوند، برای شست‌وشوی شورتکس هرگز از نرم‌کننده‌ها، سفیدکننده‌ها، محصولات معطر و هم‌چنین آب داغ استفاده نکنید. شستن شورتکس با آب داغ باعث می‌شود لکه‌ها پخش شوند و جای لکه‌ها بعد از شست‌وشو روی پارچه باقی بماند.
3- مطمئن شوید پس از شستشو تکه‌های صابون در شورتکس باقی نماند.
4- شورتکس را در هوای آزاد و روبه‌روی نور خورشید قرار دهید تا خشک شود، برای خشک کردن شورتکس نخی می‌توانید از اتو هم استفاده کنید.

سخن پایانی

محصولات بهداشت قاعدگی در طول زمان تغییرات بسیاری کرده‌اند و هرروز سعی می‌شود با توجه به نیاز بانوان محصولات جدیدی تولید و عرضه شود، تنها با استفاده و امتحان کردن محصولات می‌توانید متوجه بشوید که کدام محصول مناسب شماست. برای خرید شورتکس زنانه و  دخترانه می‌توانید به وب سایت فروشگاه اینترنتی پوشاک شرق سر بزنید تا بتوانید با تنوع بالایی از شورتکس و محصولات قاعدگی و لباس زیر خریداری کنید.

منابع:

•    https://www.webmd.com/women/period-underwear
•    https://www.modibodi.com/blogs/womens/modibodi-underwear-questions
•    https://www.verywellhealth.com/thinx-period-underwear-pfas-7097615
•    https://www.cosmopolitan.com/sex-love/a20976064/how-do-period-panties-work/
•    https://nilatan.com/women-underwear/short/shortex


مقالات مرتبط:
» شورت فانتزی زنانه چیست؟
» همه چیز درباره ی شورت لامبادا زنانه
» انواع جنس پارچه و بهترین پارچه برای شورت زنانه چیست؟

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
امتیاز شما *
وب سایت
متن نظر شما *